Aktualności|

W dniach 1-9 czerwca odbył się wyjazd na Syberię z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych dofinansowany przez gminę Zawoja. Brało w nim udział siedmiu uczniów z powiatu suskiego oraz trzech opiekunów. Uczestnicy zostali wybrani na podstawie ich osiągnięć szkolnych i zdolności. Naszą gminę Zawoja reprezentowała Marlena Miśkowiec; uczennica klasy 3 gimnazjum w Zawoi Wilcznej.

2 czerwca

Po wyczerpującej podróży dotarliśmy do Ułan Ude w republice Buriacji. O 11:00 mieliśmy spotkanie z Dyrekcją Bajkalskiego Koledżu Turystyki i Serwisu (BKTiS) oraz studentami tej szkoły.

Następnie dwójka najbardziej zaangażowanych uczniów oprowadziła nas po niezwykle urokliwym mieście.

W Ulan-Ude mieliśmy okazję zobaczyć Pomnik Włodzimierza Lenina wzniesiony w 1971 r. Jest to największy tego typu pomnik na świecie.

Wieczorem udaliśmy się na spotkanie z członkami Autonomii Polaków „Nadzieja”. Zaplanowane były wspólne gry w trakcie których mieliśmy możliwość poznania przedstawicieli wszystkich pokoleń Rosjan mających polskie korzenie.

3 czerwca

Wyjechaliśmy do Tarbagatajskiego powiatu, gdzie zwiedzaliśmy muzeum prawosławnych staroobrzędowców, znajdowały się tam dawne przedmioty codziennego użytku, ręcznie pisane księgi, a nawet wiekowe kości zwierząt.

Duże wrażenie wywarła na mnie również cerkiew prawosławna. Miałam okazję poznać inne wyznania chrześcijańskie.

4 czerwca

Wyjechaliśmy do Tataurowa, gdzie zostaliśmy gościnnie powitani przez Buriatów, czyli rdzennych mieszkańców wschodnio-południowego wybrzeża Bajkału.

Wraz z studentami koledżu pojechaliśmy do Selenginskiego Klasztoru Świętej Trójcy.

Po zwiedzaniu klasztoru zaplanowana była gra podczas której mieliśmy odgadywać zagadki, będące wskazówką do odnalezienia skarbu. Mimo barier językowych zaprzyjaźniliśmy się z Rosjanami, bardzo miło ich wspominam.

5 czerwca

Czekał nas wyjazd do Uść-Barguzin, gdzie mieliśmy okazję nawiązać nowe relacje z buriackimi rówieśnikami podczas warsztatu twórczego nad Bajkałem. Malowaliśmy na drewnie nasze najlepsze wspomnienia z wyjazdu, podziwialiśmy widoki oraz wspólnie śpiewaliśmy piosenki.

6 czerwca

To był najbardziej niesamowity dzień na Syberii. Rano odbył się spływ rzeką. Towarzyszyła nam już poznana młodzież. Widoków i przeżyć nigdy nie zapomnę.

Popołudniu zwiedzaliśmy buddyjską świątynię „Janżyma”.

7 czerwca

Znów udaliśmy się w drogę w dalszy zakątek Syberii. Zawsze byliśmy witani chlebem, solą oraz mlekiem przez Rosjan ubranych w tradycyjne stroje. Jest to wielowiekowy, buriacki sposób witania gości, okazanie im szacunku i przyjaźni.

Rano odwiedziliśmy szkołę. Następnie kąpaliśmy się w wodach termalnych.

8 czerwca

W ostatni dzień na Syberii wróciliśmy do Ułan Ude. Odbyło się oficjalne podsumowanie pobytu w Buriacji i spotkanie z młodzieżą z Koledżu, zakończone wspólną dyskoteką.

Wyjazd nad Bajkał z pewnością był niezwykłym i wspaniałym przeżyciem. Poznałam dużo dobrych ludzi, których będę wspominać z uśmiechem na twarzy, zobaczyłam masę pięknych miejsc i przeżyłam wiele niezapomnianych chwil jakich nigdy nie zapomnę. Niezmiernie się cieszę, że miałam okazję wziąć udział w tym wyjeździe.