Polish English German Norwegian

Stacja Górna

HomeAKTUALNOŚCIAktualności 2012Wypoczynek nad pięknym Bałtykiem

Wypoczynek nad pięknym Bałtykiem

Dzięki porozumieniu władz Gminy Ustka i Zawoja, a w szczególności osobistemu zaangażowaniu wójtów, pani Anny Sobczuk-Jodłowskiej z Ustki i pana Tadeusza Chowaniaka z Zawoi, dzieci i młodzież ze szkół z naszej miejscowości mogła wypoczywać na kolonii letniej w Objeździe w gminie Ustka.

Od 1 do 12 lipca zawojanie cieszyli się pięknem wybrzeża bałtyckiego. Kolonia została zorganizowana przez władze gminy Ustka w pięknie położonym Zespole Szkół Samorządowych w Objeździe. Koloniści wypoczywali w komfortowo urządzonych dla ich potrzeb salach lekcyjnych. Mieli do dyspozycji halę sportową, boiska „Orlika” oraz trawiaste boiska przy szkole.
Jednak czasu na korzystanie z tych obiektów sportowych nie było za wiele, ponieważ organizatorzy wypoczynku zapewnili wszystkim wiele atrakcji. Codziennie szkolnym autobusem, który był stale do naszej dyspozycji, zwiedzaliśmy atrakcyjne miejsca na Wybrzeżu. Zaczęło się od muzeum Sowińskiego Parku Narodowego i skansenu Słowińców w Klukach. Potem wędrówka po wydmach i brzegiem Bałtyku do latarni morskiej w Czołpinie. Kolejny dzień to spacer po deptaku w Ustce i rejs „pirackim” statkiem po Bałtyku.
Byliśmy także w Szymbarku gdzie dzieci miały wiele atrakcji : dom zbudowany „do góry nogami”, schron z czasów II wojny światowej z efektami walki i bombardowania, najdłuższa deska wycięta z pnia drzewa, wpisana do księgi rekordów Ginessa. Oprócz tej wesołej części, był czas także na zadumę, młodzież mogła zobaczyć jak wyglądał pociąg, który wiózł Polaków do łagrów na Syberii czy miejsca kaźni polskich oficerów w Katyniu, Starobielsku czy Ostaszkowie. Przenieśliśmy się w czasie wchodząc do zrekonstruowanych, oryginalnych domów polskich zesłańców na Syberii czy emigrantów z czasów powstań narodowych i działalności Adama Mickiewicza w Turcji, polska wioska Adampol. W drodze powrotnej z tej wycieczki podziwialiśmy piękno kaszubskiej ziemi, obejrzeliśmy także Kartuzy, miasto „stolicę” Kaszub.
Kolejną atrakcją był pokaz sztucznych ogni w Ustce. Chociaż pogoda spłatała nam figla i znad morza nadciągnęła gęsta mgła to jednak wszyscy podziwiali nie tyle kolorowe fajerwerki ale piękną kolorystykę białej zazwyczaj mgły. Efekt był niepowtarzalny, kiedy mgła stawała się czerwona, żółta, niebieska, pomarańczowa. Wszyscy bardzo zadowoleni wróciliśmy do szkoły w Objeździe.
Pieszo wędrowaliśmy z Rowów do Objazdy przez bagna, podziwialiśmy nadmorski pejzaż z wieży widokowej, była to nasz najdłuższa piesza wycieczka około 7 kilometrów, ale co to jest dla Babiogórskich Górali.
Wędrowaliśmy także ścieżką dydaktyczną do wydmy Orzechowskiej. Spacer po sosnowym lesie wszystkim przypadł do gustu. No i jeszcze jedna ważna sprawa oddychanie przesyconym jodem morskim powietrzem. Wszystkim góralom na pewno wyszło to na zdrowie.
Bardzo serdecznie pani wójt i władze gminy Ustka przyjęli nas u siebie w Urzędzie Gminy w Ustce. Były cukierki, lody, prezenty dla kolonistów i opiekunów oraz wspólne zdjęcie, które później wszyscy wypoczywający otrzymali także w prezencie od pani wójt.
Bawiliśmy się także na mecie Rajdu „Szlakiem zwiniętych torów” w Poddębiu. Młodzież brała udział w sportowych konkurencjach – przeciąganie liny, strzał do bramki czy slalom rowerowy. Niektórzy koloniści wygrywając konkurencje otrzymali ciekawe nagrody : książki czy namiot. Zabawa była przednia.
Poza tymi wszystkimi atrakcjami często plażowaliśmy, najpierw na plaży w Poddąbiu a później na plaży w Rowach. Pogoda dopisywała, nawet „tubylcy” dziwili się jak żeśmy to zrobili, że pogoda przyjechała z nami spod Babiej Góry nad morze.
Kierownictwo kolonii pani Marzena Tworek i dyrektor szkoły pan Jacek Goreński robili wszystko abyśmy mogli spokojnie i bezpiecznie wypoczywać, za co im serdecznie dziękujemy. Mila atmosfera i wiele życzliwości odczuliśmy także ze strony pracowników obsługi. Panie kucharki karmiły nas tak, że nie jeden kolonista wrócił do domu o kilka kilogramów cięższy. Jedzenie było bardzo smaczne i urozmaicone. Koloniści nie raz prosili o repetę.
Niestety jak to zwykle bywa co dobre szybko się kończy. 12 lipca 2012 roku pani wójt wraz z gośćmi pożegnała nas. Na zakończenie wszyscy koloniści wraz z opiekunami otrzymali oprawione w ramki wspólne zdjęcie z Urzędu Gminy w Ustce. Na pożegnanie jako, że wracaliśmy znad morza, wszyscy dostali także płaty łososia. W podziękowaniu za milą i serdeczną atmosferę na kolonii gościom zaśpiewali koloniści i zespół „Juzyna”. Babiogórskie przyśpiewki i muzyka niosły się po szkole i okolicy. Żal było odjeżdżać, ale przyjaźnie i poznanie nowych ludzi na pewno zaowocuje w przyszłości. Mamy nadzieję, że za rok znowu będziemy mogli się spotkać nad Bałtykiem, a dzieci z gminy Ustka spędzą wakacje pod Babią Górą.
Jeszcze raz składamy Wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania wypoczynku dzieci i młodzieży z Gminy Zawoja serdeczne podziękowanie, za wspaniałe wakacje nad polskim morzem. Aż chce się powiedzieć za poetą „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”. Tak więc bardzo dziękujemy i liczymy na kontynuowanie tej wspanialej współpracy.